馃憠 Kuchnia Programisty i Jej Wp艂yw 馃憟

Od偶ywianie jest podstawowym aspektem ka偶dego cz艂owieka na ziemi. Ka偶dego dnia karmimy nasz organizm energi膮 w postaci po偶ywienia. Je偶eli szanujesz swoje cia艂o, b臋dziesz chcia艂 je piel臋gnowa膰 i karmi膰 tym co dzia艂a na nie najlepiej.

Cz艂owiek jest tym, co zje.

Ludwig Feuerbach


Cze艣膰聽馃檪

Dzisiejszy artyku艂 chcia艂bym po艣wi臋ci膰 edukacji 偶ywieniowej. Osobi艣cie – od kilku lat – jestem fanem zdrowego od偶ywiania i zabaw kuchennych. Chc臋 Ci przedstawi膰 moje podej艣cie do jedzenia, jego wp艂yw i to jak nie zwariowa膰 w tych dziwnych czasach, gdzie wszystko chcemy instant. W artykule wyra偶am tylko sw贸j punkt widzenia, ka偶dy jest inny i mo偶liwe, 偶e nie wszystko b臋dzie Ci odpowiada膰. Je偶eli z czym艣 si臋 kategorycznie nie zgadasz zapraszam do dyskusji w komentarzach 馃檪

W dzisiejszym artykule:


Zasada 80/20. Zdrowe nawyki i jedzenie tego co lubi臋

Zasada 80/20 w kontek艣cie od偶ywiania m贸wi, 偶e stosunek zdrowych do niezdrowych produkt贸w powinna by膰 na poziomie oko艂o 80% do 20%.

 

Nawykami 偶ywieniowymi zacz膮艂em sie interesowa膰 w wieku oko艂o 20 lat. Postanowi艂em wtedy rzuci膰 moje pierwsze studia i zacz膮膰 bra膰 偶ycie w swoje r臋c臋. Wa偶y艂em wtedy 86 kg – czyli najwi臋cej w ca艂ym swoim 偶yciu. By艂em ulany, jad艂em wszystko co trafia艂o pod moje r臋ce i nie umia艂em cieszy膰 si臋 jedzeniem. Dla por贸wnania – 6 lat p贸藕niej moja waga wynosi 77 kg (mam w planach zwi臋kszy膰 mas臋 mi臋艣niow膮), nadal lubi臋 je艣膰, tylko teraz podejmuj臋 艣wiadome wybory 偶ywieniowe.

Wyrobienie nawyk贸w 偶ywieniowych zajmuje sporo czasu a ich p贸藕niejsze utrzymanie to ju偶 jest styl 偶ycia, kt贸ry powinien trwa膰 do jego ko艅ca. Wracaj膮c do zasady 80/20, pomaga ona w idealny spos贸b zbalansowa膰 komfort psychiczny z 偶ywieniowym. Ludzie, kt贸rzy stosuj膮 tzw. odchudzanie sezonowe i rzucaj膮 si臋 w 100% na czyste jedzenie bardzo rzadko w d艂ugim terminie odnosz膮 zak艂adany rezultat. Przyczyn膮 jest psychika. Jeste艣my lud藕mi i potrzebujemy zadawala膰 nasz m贸zg. Jedz膮c w 100% czysto przeci臋tny cz艂owiek (jakim jest programista) nie jest w stanie tak wytrzyma膰 przez ca艂e 偶ycie!

Zasada 80/20 jest elastyczna. Przez wi臋kszo艣膰 naszego 偶ycia staramy si臋 je艣膰 zdrowo ale kiedy wychodzimy ze znajomymi na wiecz贸r lub idziemy na wesele to nie szukamy na si艂臋 czego艣 zdrowego. Jemy to czego zapragn膮 nasze oczy i nie ma w tym nic z艂ego! Dodatkowo na zasad臋 80/20 trzeba patrze膰 na przestrzeni tygodni czy nawet miesi臋cy – a nie dnia. Jednego dnia mo偶e si臋 zdarzy膰 tak, 偶e siedzisz w domu i zjesz w 100% czysto a drugiego wychodzisz na wiecz贸r ze znajomymi i zasada b臋dzie wygl膮da膰 na 60/40.


Od偶ywianie a samopoczucie

Pozwol臋 sobie powt贸rzy膰 cytat z pocz膮tku artyku艂u:

Cz艂owiek jest tym, co zje.

Ludwig Feuerbach


Nie zwracaj膮c uwagi na to co jemy i traktuj膮c sw贸j organizm jak 艣mietnik, kt贸ry wci膮ga wszystko nie oczekujmy, 偶e b臋dziemy zdrowi. Przez jaki艣 czas a i owszem, nasz organizm mo偶e sobie radzi膰 ale d艂ugoterminowo nie ma takiej mo偶liwo艣ci!

Nie zajmuj臋 si臋 od偶ywianiem zawodowo wi臋c nie mog臋 przytoczy膰 偶adnych bada艅 dowodz膮cych wp艂ywu jedzenia na samopoczucie ale mog臋 powiedzie膰 jakie jest moje do艣wiadczenie. Jedz膮c zdrowo:

  • my艣l臋 lepiej
  • jestem skoncentrowany
  • mam lepszy nastr贸j
  • wi臋cej energi


Post

Post, czyli odm贸wienie sobie (przyjemno艣ci) jedzenia przez jaki艣 okres czasu. Podobno dobrze wp艂ywa na zdrowie i organizm. Post znajduje r贸wnie偶 uznanie w 偶yciu duchowym.

Ostatnimi czasy zacz膮艂em stosowa膰 posty. Do tej pory maksymalnie jednodniowe – ale w tym tygodniu b臋d臋 pr贸bowa膰 postu dwudniowego. Ci臋偶ko jest mi si臋 wypowiada膰 o rezultatach. Ja poszcz臋 g艂贸wnie ze wzgl臋d贸w duchowych – zdrowotne korzy艣ci (lub defekty) to dodatek. Na pewno post nie jest czym艣 艂atwym, szczeg贸lnie gdy lubimy je艣膰.

Je偶eli chcesz spr贸bowa膰 po艣ci膰 to nie warto porywa膰 si臋 od razu na g艂臋bok膮 wod臋. Mo偶esz zacz膮膰 spokojnie, np. ustal sobie, 偶e kolejnego dnia zaczynasz posi艂ki dopiero od po艂udnia. Innym razem od 15, p贸藕niej od 18 (jeden du偶y posi艂ek na koniec dnia) a nast臋pnie ca艂y dzie艅. Uwa偶am, 偶e to sensowne. Przyzwyczajasz i trenujesz sw贸j organizm 馃檪 Natomiast, je偶eli chodzi o sam post to nikogo do tego nie namawiam, aczkolwiek dobrze jest spr贸bowa膰 i sprawdzi膰 jak to dzia艂a na w艂asnym organizmie. Bo nikt w sieci nie mo偶e opisa膰 Twoich w艂asnych prze偶y膰!


Kucharz Challenge

Ostatnia rzecz o kt贸rej chce wspomnie膰 i do kt贸rej chc臋 zach臋ci膰. Zacznij gotowa膰 sam! Jest kilka korzy艣ci jakie z tego p艂yn膮:

  • pomo偶e Ci to w utrzymaniu zasady 80/20
  • nauczysz si臋 czego艣 nowego
  • b臋dziesz m贸g艂 sprawi膰 przyjemno艣膰 bliskim
  • zwi臋kszysz zdolno艣ci manualne (podczas przygotowywania produkt贸w)
  • przez 偶o艂膮dek do serca 馃檪

Nie musisz robi膰 tego codziennie. Wystarczy, 偶e raz w tygodniu przyrz膮dzisz potraw臋 sam – z produkt贸w, kt贸re kupi艂e艣, odwa偶y艂e艣 i wykorzysta艂e艣. Dzi臋ki temu wiesz co jesz! Oczywiste jest to, 偶e zajmuje to czas. Ale posi艂ek jaki robisz mo偶esz przygotowa膰 na kilka dni – oczywi艣cie w zale偶no艣ci co to jest. W podsumowaniu znajdziesz 藕r贸d艂a do kana艂u kulinarnego na youtube, gdzie go艣ciu pokazuje mega proste dania, kt贸re s膮 przepyszne!

Sam w 2019 roku pr贸bowa艂em bawi膰 si臋 w kucharza. Zrobi艂em za艂o偶enie: 1 tydzie艅 = 1 nowe danie. Nie trzyma艂em si臋 tego za艂o偶enia na sztywno – gdy co艣 bardzo mi smakowa艂o albo zepsu艂em co艣 w jednym tygodniu to robi艂em to p贸藕niej raz jeszcze. Oto kilka zdj臋膰 z mojej kuchni 馃懆鈥嶐煃仇煈ㄢ嶐煃:


Podsumowanie

艢wiadome jedzenie mo偶e polepszy膰 Twoje samopoczucie i z pewno艣ci膮 uczyni Ci臋 zdrowszym! Dlaczego mia艂by艣 nie skorzysta膰 z takiej okazji? Dzi臋ki zwi臋kszeniu swoich umiej臋tno艣ci kuchennych masz szans臋 nauczy膰 si臋 gotowa膰 i pozna膰 nowe smaki. Dodatkowo mo偶esz zadowoli膰 innych! 馃檪 W 藕r贸d艂ach zostawiam Ci dwa linki: do kana艂y na youtube, w kt贸rym znajdziesz wiele prostych i smacznych przepis贸w kuchennych oraz drugi – link do bloga o 艣wiadomym jedzeniu.

殴r贸d艂a:


Za tydzie艅

Nareszcie wracamy do content’u w oko艂o programowania – Tokeny JWT a Zarz膮dzanie Sesj膮 鉁.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments