Przejd藕 do tre艣ci

Jak wyrobi膰 dobre nawyki 馃

Co to w og贸le jest nawyk?

呕eby m贸c wyrobi膰 nawyk, na pocz膮tku trzeba w og贸le zdefiniowa膰 czym on jest. Nawyk – w mojej terminologii – to proces, kt贸ry si臋 ukszta艂towa艂 poprzez cz臋st膮 powtarzalno艣膰. Jest to co艣 naturalnego o czym nawet nie myslimy, 偶e to robimy. Podam Ci fajny przyk艂ad, kt贸ry to obrazuje. Kiedy wchodzisz do domu zdejmujesz buty. Nie my艣lisz o tym, jest to naturalne. Robisz to bo prawdopodobnie tak zosta艂e艣 wychowany przez rodzic贸w! To jest nawyk.


P臋tla nawyku

W wielu publikacjach czy te偶 artyku艂ach m贸wi膮cych o nawykach mo偶emy si臋 spotka膰 z czym艣 co si臋 nazywa p臋tl膮 nawyku. Jest to proces sk艂adaj膮cy si臋 z trzech element贸w:

  1. Impuls – zauwa偶amy pewn膮 okoliczno艣膰, kt贸ra sygnalizuje nam, 偶e czas jest rozpocz膮膰 nawyk – np. Obudzi艂em si臋
  2. Zwyczaj/Zachowanie – czynno艣膰 jak膮 uto偶samiamy z nawykiem – Rozci膮gam si臋
  3. Nagroda聽– ta nazwa nie jest do ko艅ca adekwatna, r贸wnie dobrze mo偶naby by艂o nazwa膰 to zako艅czniem. Generalnie zako艅czenie czynno艣ci – (porozci膮ga艂em si臋) to id臋 je艣膰 sniadanie

Z autopsji mog臋 powiedzie膰, 偶e aby wyrze藕bi膰 nowy nawyk potrzebujemy kilku czynnik贸w, kt贸re razem zgrane sprawi膮, 偶e dana czynno艣膰 staje si臋 naturalna.


Czas

Jest to jeden z dw贸ch najwa偶niejszych czynnik贸w. Nawyk nigdy nie stanie si臋 nawykiem, je偶eli nie b臋dziemy po艣wi臋ca膰 mu czasu – wykonywa膰 danej czynno艣ci (zachowanie). Trik z czasem polega na tym, 偶e z pocz膮tku dane zachowanie mo偶e nie by膰 dla nas komfortowe. Mo偶emy mie膰 poczucie, 偶e w tym czasie powinni艣my robi膰 inn膮 rzecz, bardziej po偶yteczn膮…

To b艂臋dne my艣lenie. Na pocz膮tku musisz skupi膰 si臋 w 100% na swoim nawyku – zachowaniu, kt贸re wykonujesz. Pozw贸l, 偶e zdradz臋 Ci sekret – po jakim艣 czasie, gdy stanie si臋 to nawykiem b臋dzie to naturalne a swoje my艣li b臋dziesz m贸g艂 koncentrowa膰 na innych rzeczach bez najmniejszego problemu.


Powtarzalno艣膰

Kluczem do wyrobienia sobie nawyku jest powtarzalno艣膰. Dotyczy to zar贸wno cz臋stotliwo艣ci wykonywania nawyku, jak i jego okoliczno艣ci. Im cz臋艣ciej wykonujesz dany nawyk, tym 艂atwiej go wyrobi膰. Codzienne nawyki s膮 du偶o 艂atwiejsze do zbudowania ni偶 co艣, co robisz kilka razy w tygodniu.


Perfekcja

Nie skupiaj si臋 na perfekcji, raczej na tym, 偶eby to po prostu zrobi膰. Z nawykami jest tak, 偶e najtrudniejsze to je zbudowa膰. Zak艂adaj膮c, 偶e Twoim nawykiem jest rozci膮ganie si臋 z rana – jak ju偶 dwuminutowe sesje b臋d膮 dla ciebie automatyczne, zwi臋kszenie ich do trzech czy pi臋ciu minut to pestka.


Wystarczy zacz膮膰

Na pocz膮tku nie powinni艣my by膰 zbyt ambitni. Poni偶ej przedstawi艂em wykres z bloga Coach.me, przedstawiaj膮cy procentow膮 szans臋 na kontynuowanie (w tym przypadku) nawyku medytacji. Wystarcz膮 dwie minuty ka偶dego dnia, 偶eby po 11 dniach mie膰 ponad 90% szans na utworzenie tego nawyku na ca艂e 偶ycie. Z czasem mo偶emy manipulowa膰 danym nawykiem, przed艂u偶aj膮c/skracaj膮c go odpowiednio do naszych potrzeb. Na pocz膮tku po prostu zacznij!


Akcja

Je偶eli chcesz wyrobi膰 nowy nawyk to sugeruj臋 wybra膰 co艣 prostego. Czynno艣膰, kt贸r膮 mo偶esz powtarza膰 codziennie i da Ci jaki艣 benefit w przysz艂o艣ci. Dam prost膮 podpowied藕, co艣 co osobi艣cie wyrobi艂em oko艂o 2 lat temu. Wyr贸b sobie nawyk picia szklanki wody z rana. Bardzo proste do wykonania, przynosi benefit i co jest bardzo wa偶ne – pokazuje, 偶e wyrobienie nawyku to nic trudnego. Powodzenia!

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Arek
Arek
1 rok temu

Widz臋, 偶e nie tylko ja ostatnio wrzuci艂em na tapet臋 (na powa偶nie) tematyk臋 produktywno艣ci, realizacji zada艅 przybli偶aj膮cych do osi膮gni臋cia pewnego celu/sukcesu. Ze swojej strony mog臋 poleci膰 (p贸ki co) dwie pozycje do poczytania: Hal Elrod Fenomen Poranka – lekka pozycja kt贸ra nie jest mo偶e zbyt odkrywcza ale pozwala pierwszy raz porz膮dnie na艂adowa膰 baterie motywacji + daje troch臋 protip贸w (stosuj臋 si臋 do rad z tej ksi膮偶ki od 22.11, codziennie ~5:30 rano). Brian Tracy Nawyki Warte Miliony – autor skupia si臋 na u艣wiadomieniu jak du偶膮 rol臋 w naszym 偶yciu odgrywaj膮 nawyki, w jaki spos贸b si臋 kszta艂tuj膮, jak mo偶na je wykszta艂ci膰 samemu + opisuje nawyki… Czytaj wi臋cej 禄

Arek
Arek
1 rok temu

Gdy 艣pi臋 minimum te 6h to bez problemu. Co do harmonogramu, nie wrzucam w todo dos艂ownie wszystkiego wype艂niaj膮c ka偶d膮 minut臋. Jedynie rzeczy kt贸rych nie chc臋 przegapi膰 typu ogarn膮膰 konkretny temat np. ze sfery zawodowej czy osobistej ale te偶 te, kt贸re wiem, 偶e mi mog膮 艂atwo umkn膮膰 (ostatnio w艂a艣nie d艂ugo si臋 zbiera艂em do wymiany dowodu rejestracyjnego do samochodu z tymczasowego na sta艂y w艂a艣nie dlatego, 偶e nie mia艂em tego zapisanego jako taska). Godziny tych zada艅 te偶 elastyczne, bardziej liczy si臋 ich og贸lna liczba/temat + pora dnia (np. przed praca a czy to b臋dzie 7 czy 8:15 to nie ma a偶 takiego znaczenia).… Czytaj wi臋cej 禄

4
0
Would love your thoughts, please comment.x