Przejdź do treści

🆘 Metryki w Aplikacji? 🆘 Infografika Z Pomocą 🤗

Metryki w aplikacji, to rezultaty jej działania przechwytywane przez pewien okres czasu. Mogą one być pomocne przy wykrywaniu anomalii wydajności oraz prognozowaniu wpływu aplikacji na użytkowników końcowych.


Cześć 🙂

Dziś skupimy się wyłącznie na metrykach. Opowiem czym są i spróbuję uświadomić, gdzie się przydają. Nie będziemy skupiali się na narzędziach i technologiach, które wspierają lub rozwiązują ten proces za nas (aczkolwiek to też jest ciekawy temat).

W dzisiejszym artykule:


Czym są metryki?

W dużym skrócie, można powiedzieć, że metryki są liczbami. Jest to miara cech oprogramowania, które są policzalne lub z których możemy jasno wywnioskować, że coś w systemie/oprogramowaniu się zmieniło i działa (lub jest używane) inaczej. Metryki oprogramowania są ważne z wielu powodów, w tym:
  • pomiaru wydajności,
  • planowania elementów pracy,
  • pomiaru produktywności,
  • pomiaru zadowolenia klientów.

Jak widzisz, w większości przypadków metryki odnoszą się do pomiarów. Są to wartości będące dla nas pewnym wyznacznikiem do którego będziemy chcieli dążyć lub od którego będziemy uciekali. Metryki w aplikacji można podzielić na dwie kategorie: techniczne oraz biznesowe.

Metryki techniczne dotyczą takich parametrów jak:

  • średnie czasy odpowiedzi,
  • liczba błędów,
  • zużycie zasobów serwera – procesor, RAM, dysk,
  • dostępność aplikacji,
  • czas kompilacji aplikacji.

Biznesowe natomiast są konkretnymi pomiarami przynoszącymi wartość bezpośrednio dla biznesu:

  • satysfakcja użytkownika (Apdex Score),
  • ilość wywołań danej metody,
  • liczba porzuceń na stronie,
  • czas przez jaki użytkownik przebywa w aplikacji,
  • interakcje – zdarzenia, które zostały wywołane przez użytkownika wchodzącego w interakcję z systemem,
  • czas potrzebny do wdrożenia.

Dostępnych jest o wiele więcej metryk, zarówno technicznych jak i biznesowych. Ja podałem jedynie kilka bardziej generycznych. Ściągę z możliwymi metrykami znajdziesz tutaj Ultimate Monitoring Metrics Cheatsheet. Istotne jest jednak to, aby mieć świadomość istnienia obu rodzaji metryk


Po co gromadzić metryki?

Metryki pomagają zrozumieć aktualny stan całej infrastruktury i aplikacji. Są przydatne indywidualnie, ponieważ można skonfigurować reguły alertów, które będą powiadamiane o spełnieniu określonych warunków. Dodatkowo, gdy wiele metryk jest zagregowanych na jednym dashboardzie (zwłaszcza gdy reprezentują różne części infrastruktury), zapewniają pełny obraz środowiska. Możesz je skorelować i zidentyfikować historyczne trendy, wzorce, zobaczyć wpływ wszelkich problemów, które wystąpiły lub zmian, które wprowadziłeś.

To jakich metryki będziesz potrzebować, jest w dużym stopniu zależne od tego jaką aplikację rozwijasz, dla kogo ją rozwijasz i jaka jest wizja na jej przyszłość. W świecie idealnym dobrze byłoby gromadzić wszystko. Jednak taki zabieg będzie kosztował sporo i niestety rzadko kiedy się zwróci. Dlaczego? Bo implementacja i analiza metryk kosztuje najcenniejszy zasób – czas (a jak czas to i pieniądze).

Tak więc, metryki są punktem odniesienia. Odpowiednie metryki dają wartość zarówno biznesowi jak i zespołowi rozwijającemu aplikację (np. wiemy ilu użytkowników korzysta z danej funkcjonalności, więc ją optymalizujemy). Aby metryka rzeczywiście dała wartość musi ona być jednoznaczna, mierzalna łatwo dostępna! Dodatkowo metryki można zintegrować z narzędziem monitorującym oraz skonfigurować alerty.


Infografika z pomocą


Podsumowanie

Moim zdaniem metryki w aplikacji są istotne, ponieważ dają wartość Tobie, zespołowi i biznesowi, z którym pracujesz. Dzięki nim wiesz co dzieje się w samej aplikacji i w jaki sposób jest ona używana przez użytkowników końcowych. Należy jednak pamiętać o fakcie, że implementacja metryk nie zawsze będzie rzeczą błahą (choć dziś istnieje wiele narzędzi, które znacznie to ułatwiają) i że ktoś będzie musiał je analizować.

Wydaje mi się, że przy zabawie z metrykami przydają się również umiejętności miękkie. Musimy umieć rozmawiać z ludźmi od biznesu i tłumaczyć im dlaczego dana metryka przyda się w dłuższym horyzoncie czasowym a inna nie. Nie wszystkie firmy dojrzały jeszcze do samoświadomości i rezultatów jakie wynikają z implementacji metryk. Często jest to skorelowane z szybko zmieniającą się załogą, niskim zaangażowaniem oraz intensywnym rozwojem. Czy jest na to rada? Nie wiem 🙂

Źródła:


Za tydzień

Przeniesiemy się do Springa i porozmawiamy o tym jak bronić się przed oddaniem władzy w ręce framework’u.

4.5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Arek
Arek
3 lat temu

Fajny, zwięzły wpis wprowadzający w tematykę metryk. Imho bardzo dobry pomysł z infografiką (zwłaszcza, że można ją sobie zapisać i wrócić na szybko do niej i przypomnieć sobie core w kilka sekund). Chętnie poczytałbym też coś technicznego w kontekście aplikacji z jvm’owej piaskownicy (spring i pochodne).

1
0
Would love your thoughts, please comment.x