Jak Pracowa膰 Zdalnie 馃し? 5 Moich Porad Kt贸re Zwi臋ksz膮 Twoj膮 Produktywno艣膰 W Domu 馃敟馃敟

Hej. Bardzo popularny ostatnio temat – praca zdalna… Mam dosy膰 spore do艣wiadczenie w pracy zdalnej i chcia艂bym si臋 podzieli膰 5 praktycznymi poradamijak pracowa膰 zdalnie utrzymuj膮c wysok膮 produktywno艣膰 馃敟馃敟. S膮 to nieco inne porady ni偶 te standardowe – bo s膮 to wskaz贸wki ode mnie i tego co dzia艂a u mnie, co oznacza 偶e nie musi to koniecznie zadzia艂a膰 u Ciebie.


Oczywistym jest, 偶e ka偶dy z nas ma inn膮 sytuacj臋 w domu. Jedni musz膮 mie膰 dodatkowo oko na dzieci inni walczy膰 z samym sob膮 aby nie pop艂yn膮膰 na youtubie czy jakiej艣 gierce a jeszcze inni zmagaj膮 si臋 i z jednym i z drugim. Oba te problemy – bo powiedzmy sobie jasno, nasza praca wymaga skupienia a wszelkie rozpraszacze s膮 pewnego rodzaju problemem – s膮 dosy膰 istotne i o ile nad cz臋艣ci膮 zwi膮zan膮 z motywacj膮 / skupieniem na pracy jestem w stanie udzieli膰 praktycznych porad o tyle na t膮 drug膮 zwi膮zan膮 z dzie膰mi niestety nie mog臋 powiedzie膰 nic z w艂asnego do艣wiadczenia (bo nie mam dzieci :D).

Oto 5 porad kt贸re moim zdaniem znacznie wp艂yn膮 na jako艣膰 Twojej pracy:

  1. Wydziel specjalne miejsce do pracy 馃彔
  2. Pracuj w trybie pomodoro 馃崊
  3. Og艂o艣 innym domownikom swoj膮 niedost臋pno艣膰 馃毇
  4. Zr贸b sobie trening podczas dnia pracy! 馃弸锔忊嶁檪锔
  5. Pij wod臋 馃, jedz zdrowo 馃, polub to 馃憤!

1. Wydziel specjalne miejsce do pracy 馃彔

Mo偶e to si臋 wydawa膰 troch臋 dziwne – co mi to da, 偶e wydziel臋 sobie takie miejsce? Tutaj w rol臋 wchodzi to jak dzia艂a nasz m贸zg. Za艂贸偶my, 偶e masz sw贸j komputer w jakim艣 miejscu w domu – na co dzie艅 korzystasz z niego do gier czy ogl膮dania jakiego艣 streama lub youtube’a. Teraz chc膮c nie chc膮c musisz pracowa膰 zdalnie i siadaj膮c na to miejsce do pracy, po jakim艣 czasie tracisz koncentracj臋 – w艂膮czasz youtuba, jeden filmik, drugi, kolejny…. I tak budzisz si臋 2-3h p贸藕niej. To jest po cz臋艣ci normalne. Jeste艣 przyzwyczajony do tego, 偶e w tym w艂a艣nie miejscu masz swoj膮 stref臋 relaksu i to Ci si臋 nale偶y. Wydzielaj膮c odr臋bne miejsce do pracy przestawiasz sw贸j m贸zg. Wm贸w sobie – to jest moje nowe miejsce pracy i teraz skupiam si臋 wy艂膮cznie na pracy! Mo偶esz to zrobi膰 w prosty spos贸b np. przestawiaj膮c biurko w miejsce, gdzie nigdy wcze艣niej nie sta艂o. Zbli偶a si臋 lato, mo偶esz zacz膮膰 pracowa膰 na podw贸rku – je偶eli masz w艂asny dom z dzia艂k膮 to bardzo polecam – lub po prostu wyj艣膰 i zacz膮膰 pracowa膰 w parku lub w jakiej艣 kawiarence. Niestety ostatnia opcja nie zawsze si臋 sprawdzi – szczeg贸lnie je偶eli musisz by膰 co raz na jakich艣 spotkaniach to szum otoczenia mo偶e przeszkadza膰 i to nie tyle Tobie co Twoim odbiorcom.

2. Pracuj w trybie pomodoro 馃崊

Pomodoro – dla tych kt贸rzy nie znaj膮 tej techniki – w skr贸cie polega to na tym aby prac臋 dzieli膰 na mniejsze cz臋艣ci i ka偶d膮 z nich ko艅czy膰 w pewnym oknie czasowym. To jest moja definicja pomodoro. Oryginalnie polega to na tym 偶e przez 25 minut skupiamy si臋 tylko i wy艂膮cznie na pracy, na konkretnym zadaniu. Po takiej sesji robimy sobie 5 minutow膮 przerw臋 – mo偶emy odpali膰 sobie yt, przejrze膰 facebooka czy NAJLEPIEJ wsta膰, odej艣膰 od monitora, przej艣膰 si臋, zach艂ysn膮膰 艣wie偶ego powietrza – generalnie, nagrodzi膰 si臋 za prac臋 wykonan膮 podczas tej sesji. I po przerwie zn贸w jedziemy 25 minut nad kolejnym zadaniem -> 5 minut przerwy. Po takich trzech 25 minutowych sesjach robimy sobie d艂u偶sz膮 przerw臋 – 15 minut.

Jeste艣my programistami i nie zawsze b臋dzie nam le偶a艂o dzielenie pracy na takie 25 minutowe sesje, bo wyobra藕 sobie 偶e robisz zadanko, jeste艣 przy jego ko艅cu a tu mija 25 minut. Robisz 5 minutow膮 przerw臋, wracasz i… musisz zn贸w wr贸ci膰 do kontekstu wcze艣niej wykonywanej pracy, przez co tracisz czas. A przecie偶 mog艂e艣 to doko艅czy膰 wcze艣niej i zrobi膰 przerw臋 p贸藕niej? Ka偶dy z nas ma sw贸j m贸zg i ka偶dy wie co na niego najlepiej dzia艂a – eksperymentuj, pr贸buj nowych rozwi膮za艅 kt贸re b臋d膮 dzia艂a艂y u CIEBIE.

Przed wykonaniem kolejnego zadania jakie masz spr贸buj je rozpisa膰 na mniejsze zadanka, np. analiza -> analiza kodu -> planowanie co trzeba zrobi膰 -> subtask1 -> subtask2 -> subtask3. I takim sposobem w sze艣ciu 25 minutowych sesjach dowozisz ca艂e zadanie. Spr贸buj koniecznie chocia偶 raz zrobi膰 tak jak to rozpisa艂em. U mnie bardzo fajnie dzia艂a to z moim m贸zgiem – czuj臋 si臋 o wiele bardziej wypocz臋ty podczas ka偶dej z sesji i zazwyczaj (NIE ZAWSZE) nie mam uczucia przem臋czenia.

Tutaj masz fajny timer do pomodoro, z kt贸rego sam cz臋sto korzystam. Oczywi艣cie – mo偶esz te偶 sobie ustawia膰 takie sesje przy pomocy innych narz臋dzi czy te偶 stopera w telefonie :).

3. Og艂o艣 innym domownikom swoj膮 niedost臋pno艣膰 馃毇

Powiedz 偶onie, dzieciom, komukolwiek innemu z kim masz kontakt w mieszkaniu 偶e teraz np. od godziny 9 do 11 jeste艣 dla nich niedost臋pny bo robisz swoj膮 prac臋. Niestety – ludzie nie umiej膮 zda膰 sobie sprawy z tego, 偶e nasza praca polega na siedzeniu przed komputerem i klikaniu czego艣 tam. Dla wi臋kszo艣ci ludzi nie technicznych komputer kojarzy si臋 z relaksem – miejscem gdzie robi si臋 jakie艣 rzeczy zabijaj膮ce czas. Nie mam 偶ony i dzieci ale moja rada jest taka – nauczmy naszych wsp贸艂domownik贸w na czym polega nasza praca. Je偶eli wyznaczyli艣my granic臋 – godzin臋 w kt贸rej nie jeste艣my dost臋pni dla innych – i kto艣 ma do nas pro艣b臋 podczas tej godziny to mo偶e spr贸bujmy to zignorowa膰… Po jakim艣 czasie nasi bliscy si臋 naucz膮 i mo偶e zrozumiej膮. A mo偶e warto jeszcze porozmawia膰 z tymi osobami i spr贸bowa膰 im wyt艂umaczy膰 dlaczego potrzebujemy takiego spokoju? Nie wiem… ale warto pr贸bowa膰!

4. Zr贸b sobie trening podczas dnia pracy! 馃弸锔忊嶁檪锔

Ten podpunkt mo偶e wydawa膰 si臋 kontrowersyjny – i taki jest! Odk膮d pracuj臋 zdalnie mam zwyczaj robi膰 3 treningi domowe w tygodniu. Nie zawsze robi臋 je podczas pracy (powiedzmy mi臋dzy 8-16), czasami zda偶y mi si臋 zrobi膰 je p贸藕niejszym popo艂udniem ALE od ponad 2 lat robi臋 to regularnie i widz臋 super efekty!! Nie chodzi tylko o to jak wygl膮dam ale jak si臋 czuj臋. Taki trening w moim przypadku zajmuje 40-60 minut. Oczywi艣cie jak wszystko wy偶ej – dostosuj to pod siebie i prze艂am si臋! Najwa偶niejsze – prze艂am swoje lenistwo. Ja zazwyczaj robi臋 to tak, 偶e 艂膮cz臋 trening z rozkminianiem jakiego艣 tematu. Wiem, 偶e mam co艣 analitycznego do zrobienia – popatrz臋 chwil臋 w kod, widz臋 jaki艣 zarys zadanka i lec臋 z treningiem. Skupiam si臋 g艂贸wnie na treningu – bo po to go robi臋 – ale moja pod艣wiadomo艣膰 dzia艂a. I po takim treningu bardzo cz臋sto (nie zawsze) wiem co robi膰.

Wiem, 偶e jest to dosy膰 kontrowersyjny temat ale przetestuj to u siebie. Je偶eli nigdy wcze艣niej nie robi艂e艣 treningu albo jeste艣 osob膮 kt贸rej daleko do 膰wicze艅 to prze艂am si臋, zr贸b jeden, dwa i dopiero wtedy zdecyduj. Najlepszy moment 偶eby to zrobi膰 jest TERAZ! Wejd藕 na telefonie w sklep google/apple, 艣ci膮gnij pierwsz膮 lepsz膮 lepiej ocenian膮 apk臋 do 膰wicze艅 domowych i do dzie艂a. Trzymam kciuki 鉁娾湂馃挭馃敟.

5. Pij wod臋 馃, jedz zdrowo 馃, polub to 馃憤!

Ten podpunkt jest r贸wnie偶 zwi膮zany z punktami 2 i 4. To wszystko 艂膮czy si臋 w jedn膮 ca艂o艣膰 i stosuj膮c ka偶dy z nich nasze cia艂o, nasz m贸zg, MY b臋dziemy czuli si臋 lepiej. Masz 5 minutow膮 przerw臋 podczas cyklu pomodoro? Id藕, we藕 marchewk臋 (wcze艣niej j膮 kup) i zjedz sobie na spokojnie. Pracujesz w 25 minutowym cyklu? Zr贸b sobie za艂o偶enie, 偶e podczas takiej sesji musisz wypi膰 szklank臋 wody. Nie wiem w jakim stopniu jeste艣 zaznajomiony ze zdrowym od偶ywianiem i sportem og贸lnie ale je偶eli masz z tym problemy to koniecznie zastosuj powy偶sze. Ja pode艣l臋 Ci tu jeszcze 3 kana艂y na youtubie gdzie go艣cie prowadz膮 fajne kana艂y woko艂o 艣wiata fit:


I to na tyle w tym tygodniu. Za tydzie艅聽鈥 standardowo聽w sobot臋 o 12鈥 porozmawiamy o tym jak ustawia膰 cele aby je osi膮ga膰 馃挭.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
pauluZ
pauluZ
1 miesi膮c temu

Piszesz: „nie musi to koniecznie zadzia艂a膰 u Ciebie” – no ale u mnie dzia艂aj膮 wszystkie 5. punkt贸w 馃檪
Potwierdzam punkt 3. (mam 偶on臋 i 2 dzieci) – wi臋c tutaj trafi艂e艣 bardzo dobrze.
Oraz oczywi艣cie si艂a tak偶e jest w punkcie 5. – wod臋 pij臋 ca艂y czas i co chwila dogryzam co艣 zdrowego (marchewka, r贸偶ne lekkie owoce, drugie 艣niadanie to jaki艣 jogurcik naturalny + p艂atki fit)
A wi臋c generalnie: bardzo dobry artyku艂 do motywowania si臋 w naszym zwyk艂ym, programistycznym 偶yciu 馃檪